ميراث آريا(chtn) سرهنگ عليرضا اسماعيلي در ديدار خود با نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران با اشاره به سهم عوامل مختلف در وقوع تصادفات جاده‌اي در کشور گفت: بر اساس آمارهاي موجود سهم جاده 35 درصد، وسيله نقليه 13 درصد و انسان 52 درصد در کشور شده است. از سوي ديگر سواري و وانت با 1/54 درصد مهمترين نقش را در شکل گيري حوادث رانندگي داشته‌اند و پس از آنها موتورسواران هستند.

فرمانده پليس‌راه کشور عمده ترين علت وقوع حوادث رانندگي را عدم توجه به جلو، سرعت و انحراف به چپ عنوان و تصريح کرد: مديريت بر سرعت، تست سلامت رانندگان، استفاده از رسانه‌هاي گروهي براي اطلاع رساني و تجهيزات الکترونيک مهمترين اقدامات پليس در راستاي کاهش تلفات جاده‌اي بوده است.

وي به اقدامات پيشگيرانه پليس اشاره کرد و گفت:‌ کنترل رفتارهاي پرخطر، استفاده از تجهيزات نوين الکترونيکي، توسعه کنترل نامحسوس و برخورد بودن اغماض با تخلفات و استفاده از مديران فني در شرکتهاي بار و مسافر از جمله اين اقدامات بوده است.

در پايان اين جلسه نماينده سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد که اين سازمان آماده ارائه کمک‌هاي فني جهت کاهش کشته‌هاي تصادفات به ايران و استفاده از تجربيات اين کشور است. از سوي ديگر ايران نيز بايد تلاش کند تا موضوع آموزش رانندگي و فرهنگ ترافيک را توسعه دهد.

سومين عامل مرگ ومير جهاني

نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران با تاکيد بر اينکه همواره در حمل و نقل شهري حق عابر پياده ناديده گرفته مي شود گفت: تصادفات رانندگي به سومين عامل مرگ و مير در جهان تا سال 2020 ميلادي بدل مي‌شود اين در حالي است که در ايران هنوز خيلي از مردم خطر تصادفات رانندگي را درک نکرده‌اند.

دکتر آمبروجيو ماننتي در ديدار روز گذشته خود با فرمانده پليس‌راه کشور افزود: بر اساس تجربه يکسال و نيم زندگي در ايران که بعضي مواقع در اين مدت شخصا رانندگي کرده ام مجبور شده ام براي نجات از ترافيک گاهي اوقات قوانين راهنمايي و رانندگي را ناديده بگيرم.

وي ادامه داد: حالت دوم وقتي است که پياده هستم اصلا احساس امنيت نمي کنم که کجا بروم پياده روها هم امن نيست و گاها وسايل نقليه موتوري از اين مسير عبور مي کنند و حتي در مسيرهاي خط کشي به عابر پياده اصلا توجهي ندارند.

وي استفاده از کلاه ايمني براي راکبان موتورسوار و حتي دوچرخه سوار و همچنين استفاده از کمربند ايمني را از موثرترين علل کاهش تلفات به محض وقوع تصادف برشمرد و گفت: اين عامل مي تواند تا 61 درصد احتمال خطر مرگ را کاهش بدهد.

دکتر آمبروجيو ماننتي با تاکيد بر اينکه مسئولان بايد بيشترين توجه خود را به ديگر قربانيان حوادث رانندگي که همان سرنشينان وسايل نقليه است داشته باشند تصريح کرد: استفاده و کاربرد صحيح صندلي و کمربند متناسب با وزن و جثه کودکان نيز تا 35 درصد در کاهش تلفات اين مولفه موثر است.

روزانه يک هزار نفر از افراد زير 25 سال جهان در تصادفات جاده‌اي کشته مي‌شوند و بر اساس آمارهاي موجود تصادفات رانندگي دومين عامل مرگ و مير بين گروه‌هاي سني 5 تا 29 سال و سومين عامل مرگ و مير بين گروه‌هاي سني 30 تا 44 سال دنياست.

نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران افزود: بر اساس آمارهاي جهاني 33 درصد عابران پياده و 29 درصد سرنشينان خودرو بيشترين کشته‌هاي تصادفات رانندگي در ايران طي سال گذشته بودند اين در حالي است که عابران پياده و سرنشينان خودرو هيچ مسئوليتي در بروز حوادث رانندگي نداشتند که در اين زمينه بايد برنامه‌ريزي جدي صورت گيرد.

100

انتهای پیام/

کد خبر 1388092961